AktualitātesIzglītības projekti

Ar skolotāju mācībām Kuldīgā startē LMT izglītības iniciatīva MISIJA – MATEMĀTIKA

31. martā, Kuldīgas skolotāji pulcējās Kuldīgas Centra vidusskolā, lai piedalītos matemātikas metodikas mācībās un atzīmētu LMT izglītības iniciatīvas MISIJA – MATEMĀTIKA sākumu. Izglītības iniciatīva paredz turpmāko trīs gadu laikā uzlabot skolēnu sniegumu matemātikā četru pilotpašvaldību skolās, tostarp Kuldīgā, sakārtojot mācību līdzekļus, nodrošinot atbalstu skolotājiem, kā arī ieviešot sistēmu katra skolēna progresa izsekošanai. 

“Arī straujajā tehnoloģiju attīstības laikmetā matemātikas zināšanas un prasmes ir vajadzīgas. Tās ir gan cieši saistītas ar spriestspēju, gan stiprina mūsdienās tik nepieciešamās digitālās prasmes. Taču mūsu skolēnu zināšanas ir zemas”, stāsta Dana Narvaiša, izglītības eksperte, LMT MISIJA – MATEMĀTIKA vadītāja. “Mūsu pārliecība ir, ka izmaiņas var panākt tikai komplekss, sistēmisks un fokusēts risinājums, iesaistot un apvienojot visus izglītības jomā iesaistītos. Pēdējā gada laikā ir ieguldīts intensīvs darbs. Mūsu partneru lokā ir pārstāvji no augstākās izglītības jomas, tostarp Latvijas Universitātes Starpnozaru izglītības inovāciju centra (LU EZTF SIIC). Cieši sadarbojamies arī ar skolu vadību un skolotājiem, tai skaitā Latvijas Matemātikas skolotāju apvienību. Nākot talkā arī vecākiem, skolēniem, pašvaldībām un uzņēmējiem, esam nonākuši pie kopsaucēja, kas ir LMT MISIJA – MATEMĀTIKA pamatā.”

Izglītības iniciatīva paredz trīs gadu laikā uzlabot dalībskolu skolēnu sniegumu matemātikā, strādājot ar skolēniem 4.–6. klašu posmā. Tieši sākumskolas pēdējās klases ir īpaši izšķirīgs vecumposms matemātikas apguvē, kurā nereti identificētās problēmas, ja netiek aktīvi risinātas, atstāj lielu iespaidu uz skolēna sekmēm un interesi par STEAM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, māksla un matemātika) jomu nākotnē, kā arī kopumā ietekmē jauniešu iespējas pabeigt pamatskolu.

LMT MISIJA – MATEMĀTIKA 2025. gadā startēs Siguldā, Kuldīgā, Rēzeknē un Jelgavā, taču datos balstītie secinājumi par mācību procesu varēs kalpot par pamatu arī citu pašvaldību skolu darbam. Izglītības iniciatīvas ietvaros tiks ieviesta skolēna snieguma sekotāja sistēma, kas ļaus izsekot katra bērna progresam. Tā arī palīdzēs vērtēt, kā sadarbībā ar citiem partneriem (piemēram, metodisko centru, izdevniecībām u. c.) tiks sakārtoti un vienoti visās skolās šobrīd izmantotie mācību līdzekļi un nodrošināts atbalsts un apmācības skolotājiem matemātikas metodikā, cieši sadarbojoties ar skolu vadību un skolēnu vecākiem.

Pirmie praktiskie soļi izglītības iniciatīvā ietver mācības dalībskolu skolotājiem 4.–6. klašu matemātikas metodikā un didaktikā. Īpašs uzsvars arī tālākajās mācībās ir paredzēts uz mākslīgā intelekta izmantošanu, lai atvieglotu skolotāju darbu. Savukārt, lai īstenotu skolēnu snieguma sekotāja sistēmu, vēl šopavasar visās dalībpašvaldību skolās noritēs vienoti diagnosticējošie darbi, kuru veidošanā, labošanā un analīzē tiks nodrošināts atbalsts no LMT MISIJA – MATEMĀTIKA. Turklāt jaunā mācību gada sākumā ir paredzēta arī dalībskolu vecāku sapulce, lai ne tikai analizētu skolēnu līdzšinējo sniegumu un ieskicētu tālākos soļus, bet arī diskutētu un dalītos pieredzē par atbalstu bērniem mācību procesā.

Trīs gadu laikā, regulāri organizējot apmācības skolotājiem un vecākiem, secīgos posmos nodrošinot diagnosticējošos darbus un uz izaugsmi vērstu atgriezenisko saiti, ir plānots ne vien celt skolēnu sekmju līmeni, bet arī raisīt prieku un interesi par matemātikas un līdz ar to arī citu STEAM priekšmetu apguvi. “Mēs ticam, ka matemātika nav talants, kas iedzimst, bet to vajag zināt un prast katram bērnam, – un katrs matemātikas pamatus spēj apgūt,” stāsta Dana Narvaiša.